Wees niet bang

Wees niet bang

“U zult niet vrezen voor het beangstigende van de nacht, voor de pijl die overdag aan komt vliegen, voor de pest, die in het donker rondgaat, voor het verderf dat midden op de dag verwoest.” (Psalm 91:5-6) God is zo lief, zo genadig en geduldig. Hij weet precies wat wij mensen nodig hebben. In tijden als dit, waarin alles onzeker lijkt te zijn, weet Hij dat angst een groot issue is. En God zegt: wees niet bang. Dat is Zijn boodschap in deze tijd voor jou.

Wees niet bang, waarom dan niet?

Alles in de Bijbel moeten we in context lezen, er staan verzen voor en na, hoofdstukken, etc. Je kan niet 1 vers, of 1 gedeelte van een vers, pakken en daarop een theorie baseren. De reden dat we niet bang hoeven te zijn, is dat Hij zal redden (Psalm 91:3), Hij zal beschermen (Psalm 91:4). God Zelf is met ons bezig, Hij draagt Zijn kinderen, Hij beschermt hen.

Meer dan 100x roept God ons in de Bijbel op om niet bang te zijn en elke keer is er 1 reden voor: God Zelf. God is de reden om niet bang te zijn. Als jij in Hem gelooft, als jouw leven in Zijn hand ligt, dan is het belangrijkste voor je geregeld: je eeuwigheid bij God. Al het andere weegt niet op tegen dat ene feit. Dat is het perspectief dat ons rust kan geven in tijden van onrust, vrede in tijden als dit; dit zorgt ervoor dat we Gods opdracht ‘wees niet bang’ kunnen doen.

Hoe doe ik dit?

Er zijn veel omstandigheden waardoor we bang zouden kunnen worden. Psalm 91:5-6 heeft het over dingen in de nacht en overdag, zichtbaar en onzichtbaar, onverwachte dingen. Allemaal zaken waar we bang voor zouden kunnen zijn, waardoor we angstig kunnen gaan leven. De manier om hiermee om te gaan, om niet bang te zijn, is om alles bij God te brengen en je vertrouwen op Hem te stellen. Dat betekent: leg in gebed al je zorgen bij Hem neer (1 Petrus 5:7), leer kennen in de Bijbel Wie God is zodat je Hem zal gaan vertrouwen.

De mate waarin jij God kent, is hoeveel jij God vertrouwt. En de belangrijkste manier om God te leren kennen, is door Zijn Woord de Bijbel. God Zelf is het Woord (Johannes 1:1), we hebben de gedachten van Christus (1 Korinthe 2:16), we zien Gods hart, daden, verlangens, wat Hem pijn doet, etc. We kunnen God Zelf leren kennen door Zijn Woord te lezen. En door Hem te leren kennen, zal je zien dat Hij perfect betrouwbaar is, ook wanneer Hij zegt ‘wees niet bang’.

En nu?

Maak de keuze om tijd apart te zetten, elke dag, om te bidden en Bijbel te lezen. Jezus stond vroeg op om dit te doen (Markus 1:35), de psalmist spreekt hier ook over (Psalm 119:147). (Iets) eerder opstaan is een goed begin om God beter te leren kennen en op Hem te leren vertrouwen. Wanneer je lastige dingen tegenkomt, dingen die je normaal bang maken, kies ervoor om te gaan bidden. Kies ervoor om ze zo vaak als ze terugkomen in je gedachten, bij God neer te leggen. Dat is en blijft elke keer een keuze.

De vijand, Satan, vindt het niet leuk als je dit gaat doen. Hij gaat proberen om je bang te maken, om je te laten malen over alles dat er fout kan gaan, over alles dat overdag en ’s nachts kan gebeuren (Psalm 91:5-6). Breng dat allemaal bij God, voor alles wat Satan en zijn demonen tegen je zeggen, stel daar Gods Woord, Gods waarheid tegenover. ‘Er staat geschreven’ (Mattheüs 4). Dat Woord kan overwinnen, dat Woord kan jouw angst wegnemen, dat Woord kan ervoor zorgen dat je gehoorzaamt wanneer God zegt: wees niet bang.

Neem gerust contact met ons op als je hier vragen over hebt.