Wees op je hoede, dat je niet vergeet

Wees op je hoede, dat je niet vergeet

“Wees op uw hoede, dat u het verbond van de HEERE, uw God, dat Hij met u gesloten heeft, niet vergeet en voor u een beeld maakt, de afbeelding van enig ding dat de HEERE, uw God, u verboden heeft.” (Deuteronomium 4:23) God is Israël voor de 2e keer Zijn wet aan het geven. Hij geeft Zijn wet nu aan de generatie die er niet bij was toen de wet de 1e keer gegeven werd (Exodus 20-31). God wist dat de generatie die Hij voor Zich had niet alles mee had gemaakt van Egypte. Daarom roept Hij ze op zich te herinneren wat Gods verbond met hen was, Hij zegt ‘wees op je hoede’.

Gods verbond

Onderdeel van de wet die God aan Israël gaf was het verbond. Gods verbond met Israël was Zijn Woord (Exodus 24:7) en het statement van Israël dat ze zich aan dat Woord zouden houden. Israël moest die afspraak onthouden, dat verbond moesten ze houden; er zaten allerlei positieve gevolgen aan het houden van Gods Woord (Deuteronomium 28). Ook zaten er negatieve gevolgen aan het vergeten en niet doen van Gods Woord.

‘Wees op je hoede’ zei God, dat was zeer goed advies; Hij weet namelijk dat wij mensen kort van geheugen zijn. Als dingen goed gaan, vergeten we heel snel hoe het komt dat het zo goed gaat. Als dingen niet goed gaan, kunnen we zo gefocust worden op de dingen die niet goed gaan, dat we vergeten dat we God nodig hebben. Gods oproep, wees op je hoede, is een liefdevolle waarschuwing van onze hemelse Papa. Hij wil dat we actief aan Hem denken, actief denken aan Zijn Woord en het doen er van.

Wees op je hoede

Israël had een verbond met God, dat heeft de kerk ook (Lukas 22:20). Het (oude) verbond van Israël zat in het bloed van offerdieren, het nieuwe verbond zit in het bloed van Jezus Christus. Het oude verbond zat in het zelf proberen te houden van de wet; het nieuwe verbond zit in het feit dat Jezus de wet perfect gehouden heeft. Er is dus nog steeds een verbond om aan te denken, we mogen ons nu alleen op iets anders richten dan voorheen.

Het nieuwe verbond geeft ons zoveel zegeningen, zoveel genade; dat is iets om dagelijks bij stil te staan. Door het nieuwe verbond mogen we nu altijd bij God komen (Hebreeën 4:16). Ondanks dat we een ander verbond hebben, hebben we dezelfde God; daardoor geldt dezelfde oproep ‘wees op je hoede’. Ondanks dat het nieuwe verbond zo goed is, vergeten we zo vaak hoe goed Jezus is, hoeveel Hij van ons houdt. We vergeten zo vaak dat Hij onze zonden vergeven heeft, dat we door Hem eeuwig leven hebben.

‘Wees op je hoede’ blijft geweldig advies, omdat het ons oproept om te blijven denken aan God. Door deze oproep mogen we leren om onze gedachten op Jezus te richten, om actief en bewust te denken aan Wie Hij is en wat Hij voor ons gedaan heeft. Dit hoort ons aan te zetten tot God bewust dienen, tot het getuigen van Hem richting mensen om ons heen. Door op je hoede te zijn, door bewust aan Jezus te denken, geven we God alle ruimte om ons heilig en rein voor Hem te stellen.

Ben jij op je hoede?

De huidige maatschappij is gebaseerd op korte Twitter berichten, korte video’s, korte nieuwsberichten, etc. We hebben een heel kort geheugen en we willen vooral geen moeite moeten doen. Dat is niet hoe God werkt. God wil dat jij kiest voor Hem, dat jij kiest om aan Hem te denken. Hij zeg ‘wees op je hoede dat je niet vergeet’; de keuze om niet te vergeten is tegelijk de keuze om ergens aan te (blijven) denken. Dat is de keuze waar jij voor staat.

Denk jij aan Wie Jezus is en wat Hij gedaan heeft? Denk jij aan Zijn offer voor jouw zonden aan het kruis van Golgotha? Luister jij naar Gods advies, ‘wees op je hoede’, zodat je denkt aan dat verbond, aan Jezus’ bloed dat voor jou vergoten is? Gods oproep komt voort uit liefdevolle kennis van hoe wij in elkaar zitten. God weet dat we dit nodig hebben, dat we hieraan herinnerd moeten worden. God zegt’ wees op je hoede’, luister jij naar Hem?

Als je vragen hebt, neem gerust contact met ons op.