Wees waakzaam

Wees waakzaam

“Wees waakzaam, sta vast in het geloof, wees manmoedig, wees sterk.” (1 Korinthe 16:13) Dit vers sprak heel erg tot mij afgelopen week in mijn stille tijd. Ik had net een druk weekend achter de rug, ik merkte dat mijn geestelijke verdediging minder sterk stond tegen verleiding. En op  maandagochtend sprak God op zo’n duidelijke manier tot mij, Hij gaf echt aan wat ik moest doen, Hij gaf aan wat Hij van mij verwacht. God sprak door Zijn Woord: Wees waakzaam.

 

God wil van mij dat ik waakzaam ben, dat ik vast sta in het geloof, moedig en sterk ben. Hij wil van mij dat ik Hem blijf volgen, dat ik Zijn wil blijf doen elke dag. God wil dat ik blijf strijden, God wil dat ik niet opgeef, Hij wil dat ik mijn alles aan Hem geef en door Zijn genade leef.

Een vraag die ik mijzelf stelde afgelopen week, was wat betekent dit vers? Wanneer moet ik dit vers uitvoeren? En hoe doe ik dat?

Betekenis 1 Korinthe 16:13

Wat betekent dit vers uit 1 Korinthe 16? Het betekent op wacht staan, als een soldaat; het betekent op je tellen letten. Ook betekent dit voor mij dat ik goed op moet letten met wat ik doe, het betekent dat ik mijn gedachten, mijn verlangens, mijn handelen en wandelen in de gaten moet houden. Ik moet al mijn gedachten, mijn verlangens, mijn handelen en wandelen bij God neerleggen.

Ook betekent het volhouden, niet opgeven op het moment dat het leven zwaar is, dat er dingen tegenzitten, dat alles verkeerd lijkt te gaan. Tegelijkertijd betekent het niet opgeven als het leven makkelijk is. Ik merk dat als het leven goed gaat dat het heel makkelijk kan zijn om minder tijd met God door te brengen. Volhouden is een van de moeilijkste dingen die er is, ik merk echt dat ik een product van de magnetron maatschappij ben: ik wil dat dingen makkelijk en snel zijn. Doorzetten is iets dat voor mij niet natuurlijk is, iets dat ik echt moet leren. God is mij dat echt aan het leren. Hij is geduldig en genadig om mij omstandigheden te geven waardoor ik leer vol te houden.

Wees moedig, zegt Paulus, en wees sterk. Moedig en sterk, moedig om de juiste keuzes te maken, het sterk worden is ook groeien in kracht. Paulus moedigt de kerk aan om moedig te zijn en te groeien in kracht. Ik wil graag moedig zijn, ik wil graag de keuzes maken die God van mij vraagt, ik wil graag voor Hem kiezen. Ik mag groeien in de kracht die nodig is om die keuzes uit te voeren, kracht die alleen door de Heilige Geest heen kan komen.

Wanneer moet ik waakzaam zijn?

Wanneer moet ik die dingen doen? Ik heb het echt nodig om dit altijd te doen. Of het leven goed of niet goed gaat, of dingen goed gaan of dat alles tegen zit, ik moet waakzaam zijn. Ik moet vast staan in het geloof en moedig en sterk zijn. Ik heb het altijd nodig om hieraan herinnert te worden, omdat ik te snel dit vergeet en daardoor laks kan worden. Te snel ben ik niet meer op mijn hoede voor verleidingen. Te snel ben ik niet bezig met God zoeken, te snel kan ik de verkeerde keuzes gaan maken. Ik heb het altijd nodig om door God herinnert te worden aan dit vers.

Hoe moet ik waakzaam zijn?

Hoe moet ik dit doen? Ik moet echt elke dag tijd met God doorbrengen. Net als Jezus het elke dag nodig had om tijd door te brengen in gebed, tijd met Hem; zo heb ik het ook nodig om die tijd met Hem door te brengen. Wat voor mij heel erg werkt is om elke dag vroeg op te staan om tijd in de Bijbel door te brengen, tijd om te bidden. Ook vind ik het belangrijk om vaak samen te komen met andere christenen. We hebben een doordeweekse samenkomst waar we samen Gods Woord bestuderen, deze studietijd helpt mij heel erg om weer op God gewezen te worden. Ik heb het nodig om broeders om mij heen te hebben die mij vragen hoe het gaat. Ook heb ikbroeders nodig die mij vragen hoe ik in mijn vel zit en die mij continu terugwijzen naar God. Ik heb het nodig om elke zondag naar de dienst te gaan en daar vanuit Gods Woord onderwezen te worden. Ik heb het nodig om op de zondag met andere christenen over God te praten.

 

Kortom, ik heb God nodig, ik heb Zijn aanwezigheid elke dag nodig om waakzaam te zijn, om vast te staan in het geloof, om moedig en sterk te zijn. Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat jij dit ook nodig hebt. Spendeer elke dag tijd in het Woord en in gebed, ga naar de zondagdienst voor onderwijs in Gods Woord. Ga naar een doordeweekse Bijbelstudie, breng tijd met God en met andere christenen door. Wees waakzaam, sta vast in het geloof, wees moedig en sterk!