Wijsheid vragen, doe jij aan bij God of ergens anders?

Wijsheid vragen, doe jij aan bij God of ergens anders?

“Ahazia viel door het traliewerk van zijn bovenvertrek, dat in Samaria was, en werd ziek. Hij stuurde boden en zei tegen hen: Ga, raadpleeg Baäl-Zebub, de god van Ekron, en vraag of ik van deze ziekte genezen zal.” (2 Koningen 1:2) Ahazia was de zoon van de slechte koning Achab, hij volgde wat zijn vader deed. Hij deed wat slecht was in Gods ogen, door onder andere afgoden om raad te vragen. Hij haalde zijn raad niet bij God vandaan, wijsheid vragen deed hij bij o.a. Baäl-Zebub.

Wijsheid vragen

Iedereen in het leven heeft wijsheid nodig. Er komt zoveel op ons af dat we allemaal hulp nodig hebben, wijsheid nodig hebben, om de juiste weg te blijven kiezen. Je kan dan kiezen waar je je wijsheid vandaan haalt; het internet, een psycholoog, Oosterse boeken, etc. Al deze dingen staan bij God gelijk aan je raad bij afgoden halen. God vertelt ons namelijk het volgende: “En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden.” (Jakobus 1:5). Elke andere bron van wijsheid is iets/iemand boven God plaatsen.

Wijsheid horen we bij God Zelf vandaan te halen. God Zelf geeft wijsheid (Spreuken 2:6), alleen Hij heeft waarheid (Johannes 17:17). Wijsheid vragen horen we aan God te doen, niet aan wereldse bronnen, niet aan afgoden. De vraag is waar jij je wijsheid vandaan haalt? De vraag is wat jij als een betrouwbare bron van wijsheid ziet. Als jij in een lastige situatie zit, ga jij dan naar God toe? Of ga je naar mensen, internet, magazines, video’s, etc. toe?

Gods wijsheid

Begrijp me niet verkeerd, mensen kunnen je wijsheid geven; de vraag is alleen of ze je Gods wijsheid geven, of hun eigen raad. Mensen die je op Gods Woord wijzen, dat zijn mensen om naar te luisteren. Mensen die met je bidden, die afhankelijk van God zijn; dat zijn mensen die je Goddelijke wijsheid geven. Alleen dat zijn mensen om naar te luisteren; mensen die je adviezen geven die tegen de Bijbel in gaan zijn mensen om niet naar te luisteren.

Het is aan jou om alles te toetsen dat je hoort. Jij moet bepalen, met de Bijbel in de hand, of het advies dat je krijgt een Bijbels advies is of niet. God heeft ons Zijn Woord gegeven, zodat we kunnen onderscheiden wat Zijn wil en weg is. Hij wil ons denken ook hervormen, zodat we Zijn goede wil kunnen herkennen (Romeinen 12:2) en uiteindelijk kunnen doen. Wat je situatie ook is, waar je ook wijsheid voor nodig hebt, alle wijsheid die je nodig hebt is in het Woord te vinden.

Gods wijsheid is niet altijd leuk

Bij het zoeken naar wijsheid, in het ontvangen van Gods wijsheid, moet je er rekening mee houden dat God niet altijd leuke dingen zegt. Het is niet leuk om te horen dat een houding van je hart zondig is, dat je gedachten niet altijd rein en heilig zijn. Het is niet leuk om op dingen gewezen te worden die niet naar Zijn wil zijn. Dit is echter wel wat we nodig hebben, dit is de wijsheid die we als mensen moeten ontvangen. Wijsheid vragen is belangrijk en nodig, wijsheid ontvangen en accepteren is een tweede stap.

God heeft alle wijsheid die je nodig hebt, alle raad voor elke situatie. Wijsheid vragen aan Hem is het beste dat je kan doen, het zal je het beste resultaat geven dat je kan wensen. God zal altijd vanuit Zijn liefde voor jou je geven wat je nodig hebt, ook als dat niet leuk is. Neem Zijn wijsheid aan, accepteer Zijn bemoediging, Zijn genade, Zijn correctie en Zijn terechtwijzing. Hij doet dit allemaal omdat het goed voor je is. God wil dat je meer op Jezus gaat lijken, daarvoor moeten er dingen uit jouw hart gehaald worden die niet op Jezus lijken.

Het is heel modern om alleen dingen aan te willen nemen die leuk zijn, waarbij niks jouw schuld is en waarbij jij het slachtoffer bent. God wil dat je inziet dat jij een zondaar bent, die Zijn liefde nodig heeft, die Zijn wijsheid nodig heeft. Die positie accepteren is zo bevrijdend, want wijsheid vragen levert dan eeuwige wijsheid op, eeuwige antwoorden die je echt verder helpen. Vraag jij God om wijsheid of zoek jij je wijsheid bij andere bronnen?

Als je vragen hebt, schroom niet om contact met ons op te nemen.