Wil jij God echt navolgen?

Wil jij God echt navolgen?

“Maar Jehu wandelde niet nauwlettend en met heel zijn hart in de wet van de HEERE, de God van Israël; hij week niet af van de zonden van Jerobeam, die Israël deed zondigen.” (2 Koningen 10:31) Koning Jehu, die een aantal goede dingen had gedaan, had 1 belangrijk probleem: zijn hart. God Zelf concludeert over zijn Jehu’s hart dat hij niet met heel zijn hart Gods Woord volgde. Het was voor hem een verplichting, traditie, een manier om zijn wil gedaan te krijgen; het was niet wat er in zijn hart leefde. Wil jij God echt navolgen, of heb je een zelfde hartsgesteldheid als Jehu?

Wil jij God echt navolgen?

Als koning van Israël had Jehu de opdracht om Gods Woord na te volgen. Deuteronomium 17 geeft duidelijke richtlijnen aan een koning, over wat hij wel en niet hoorde te doen. Het belangrijkste, zoals bij elk mens, is dan het hart van de persoon die Gods geboden hoort. Gehoorzaamheid hoort een keuze van zowel het hoofd als het hart te zijn, niet alleen van het hoofd. Het hart zal het hoofd overtuigen, ook als het om dingen gaat die niet goed voor je zijn. De vraag die Jehu, volgens God niet goed beantwoordde, was: wil jij God echt navolgen? Gods conclusie was dat hij het niet echt wilde.

Wat ziet God als Hij naar jouw hart kijkt? Als christen heb je ontzettend grote voorrechten, in Jezus Christus. Door Zijn kruis heb je nu toegang tot God (Hebreeën 4). Het kruis is de plek waar er betaald is voor je zonde (1 Petrus 1); Jezus’ bloed is wat jou vrij maakt (1 Korinthe 6). Dat alleen al zou iets in je hart moeten doen, dat zou er voor moeten zorgen dat je niet alleen met je hoofd voor God kiest, maar juist ook met je hart. God wil het hart, Hij wil dat je met heel je hart op Hem vertrouwt (Jeremia 17); dat is de wijze keuze.

Wijsheid

Spreuken 4:23 roept de christen op om je hart te beschermen boven alle dingen, want daaruit zijn de uitingen van het leven. Dat hart, waar jouw emoties vandaan komen, is wat echt overgegeven moet zijn aan God. Als dat namelijk niet zo is, zal je hart je misleiden (Jeremia 17) en je wegleiden bij de dingen van God vandaan. Een leven dat overgegeven is aan God krijgt een nieuw hart (Ezechiël 36), wat niet betekent dat er geen strijd meer is. Elke dag heb je nog te maken met het vlees dat dingen wil die niet naar Gods Geest zijn (Galaten 5). Je hebt dan echt Gods wijsheid nodig om juist te kunnen handelen, om juist te kunnen kiezen.

Wat ziet God als Hij naar jou kijkt? Wil jij God echt navolgen? Of leef jij in traditie, gewoonte, ‘omdat je ouders het zo doen’? God wil jouw hart hebben, Hij wil dat je kiest om voor Hem te leven (Jozua 24). Dat is een continue keuze, een continu strijdveld waar we in zitten als christenen. God echt navolgen is een keuze met gevolgen; het betekent dat er een wereld voor je open gaat. Je zal dingen gaan zien die God gaat doen, Hij zal je leiden en dragen; Hij gaat geweldige dingen in je leven doen. Tegelijk gaat de wereld voor je dicht, de dingen die niet van God zijn; daar mag je tégen leren kiezen. Niet omdat God vervelend is, maar omdat het slecht voor je is.

Kiezen naar Gods Woord

Het Woord staat vol met oproepen om heilig te leven (1 Petrus 1), om de wereldse begeertes af te leggen (Titus 2). Wil jij God echt navolgen? Dan hoort erbij dat je vóór God en tégen de dingen van de wereld kiest. Ook als dat betekent dat je leuke en fijne dingen opgeeft. Jehu was niet bereid, in zijn hart, om volledig voor God te gaan. Continu was er iets dat hij achterhield, iets dat hij niet aan God gaf, maar voor zichzelf hield.

God concludeerde dat Jehu niet volledig voor Hem leefde en daarmee helemaal niet voor Hem. Het is alles of niks bij God; wil jij God echt navolgen? Dan kost je dat je leven. Het levert oneindig veel meer op, maar het kost je wel je leven op deze aarde. Het is de beste transactie die je kan maken; jouw zondige leven en straf, in ruil voor Jezus’ rechtvaardigheid en eeuwig leven. Dat is wat kiezen voor God oplevert. God echt navolgen is de beste keuze, altijd; wat je gevoel ook zegt. Wat kies jij met je hart?

Als je vragen hebt, schroom niet om ze te stellen.