Wat wij geloven

en waar wij voor staan.

Statement of faith

Calvary Chapel Haarlemmermeer

Tegenwoordig worden wij van alle kanten bekogeld met allerlei mooie beloftes, slagzinnen, missies, visies, core values, bla bla bla… Maar er is zo veel tegenstrijdigheid waar het gaat om wat iemand zegt vs. wat hij/zij doet. Het is natuurlijk heel gemakkelijk om allerlei mooie beloftes te doen, maar helaas is het (vaak) zo dat wanneer het er op aan komt, het bij mooie beloftes blijft. Mensen houden zich gewoon niet meer aan hun woord.

Wij zijn ons hier volkomen van bewust. Maar wij kennen en dienen een levende God die ons in staat stelt en ons ter verantwoording roept om ergens voor te staan; en dan niet alleen in woorden, maar vooral in daden.

Hieronder is beschreven waar wij als Calvary Chapel voor staan, waarin wij geloven en wat wij in alle oprechtheid trachten na te leven, koste wat kost.

De Bijbel

De Bijbel

Wij geloven in de onfeilbaarheid van de Bijbel.

De Bijbel, in het oorspronkelijke manuscript, is het geïnspireerde, onfeilbare Woord van God. Dit geldt voor zowel het Oude als het Nieuwe Testament. Daarom ligt onze focus als gemeente op het
onder leiding van de Heilige Geest lezen en bestuderen van het
volledige Woord van God; boek voor boek, vers voor vers. (2 Timotheüs 3:16-17; Handelingen 20:27). Wil je hier meer over weten? Klik dan hier.

Wij geloven dat de Bijbel het fundament is.

Wij trachten Gods Woord op een relevante manier uit te leggen zodat de boodschap toegepast kan worden op het individu en op de kerk, waardoor beiden volwassener worden in Christus. Wij verwerpen doctrines of geestelijke manifestaties die geheel gebaseerd zijn op ervaring en los van het Woord van God. Wij zien het Woord van God als het fundament voor ons geloof en handelen. (Johannes 17:17, 2 Timotheüs 2:15, 3:16-17, 4:1-4). Lees hier verder.

De drie-enige God

Wij geloven in één God Die Zichzelf uit in drie aparte personen.

Een persoonlijk, bovennatuurlijk en heilig God, Die alles op en buiten de aarde geschapen heeft. Wij geloven in de God Die eeuwig is en Die Zichzelf uit in drie aparte personen: God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest. (Genesis 1:26; Deuteronomium 6:4; Mattheüs 28:19-20; Lukas 1:35; Johannes 10:30, 14:6-7)

God de Vader

Wij geloven in de Agapé liefde van God de Vader.

Wij geloven dat de Agapé liefde (onvoorwaardelijke liefde) van God de Vader de enige echte basis is van de christelijke gemeenschap/fellowship. Wij geloven dat deze liefde veel groter is dan mogelijke niet-essentiële verschillen tussen christenen en dat wij zonder deze liefde, voor God en voor elkaar, het recht niet hebben om onszelf een christen te noemen. (Mattheüs 22:37-39; Johannes 13:34; Romeinen 12:10; 1 Korinthe 13:4-8a; Galaten 5:22; Hebreeën 10:24-25; 1 Petrus 4:8)

Jezus de Zoon

Wij geloven dat Jezus volkomen God is.

Wij geloven dat Jezus, alhoewel volkomen God, mens geworden is om voor ons een marteldood te sterven. Hij is de beloofde Messias, geboren uit een maagd, leefde een zondeloos leven en voorzag in de verzoening voor onze zonden door Zijn plaatsvervangende dood aan het kruis. Jezus Christus werd lichamelijk opgewekt uit de dood door de kracht van de Heilige Geest, waarna Hij verhoogd werd naar de rechterhand van God de Vader, waar Hij voor eeuwig voor ons pleit. Nadat Jezus opvoer naar de hemel heeft Hij Zijn Heilige Geest uitgestort over de gelovigen in Jeruzalem. Hierdoor maakte Hij het voor hen mogelijk om Zijn opdracht te vervullen, namelijk het delen van het Evangelie aan heel de wereld. Deze Grote Opdracht geldt voor iedere christen. (Mattheüs 1:23, 16:16, 28: 18-20; Johannes 20:1-31; Handelingen 2:1-4; Filippenzen 2:5-8). Wil je hier meer over weten? Lees dan hier verder.

God de Heilige Geest

Wij geloven in de Persoon en het werk van de Heilige Geest.

De Heilige Geest komt in elk gelovige leven op het moment van de wedergeboorte. Dit is wat iemand een christen maakt. Ook doopt de Geest hen tot één lichaam, het Lichaam van Christus. Daarnaast geloven wij dat de Heilige Geest met kracht op elke gelovige komt die dit in geloof vraagt. Hierdoor wordt hij/zij o.a. in staat gesteld om het Evangelie in de kracht van de Heilige Geest te delen. Verder geloven wij dat alle geestelijke gaven die in de Schrift genoemd worden, vandaag de dag voor elke christen beschikbaar zijn. Maar wij geloven dat de geestelijke gaven binnen de Bijbelse grenzen geüit dienen te worden. Wij geloven echter dat liefde belangrijker is dan alle gaven en dat zonder liefde het beoefenen van deze geestelijke gaven geen waarde heeft. (Johannes 14:16-17, 26, 15:26-27; Handelingen 1:8, 4:31; 1 Korinthe 12:7-11, 13, 13:4-8a). Lees hier verder.

Zonde, redding en vergeving

Wij geloven dat redding in niemand anders dan Jezus Christus wordt gevonden.

Wij geloven dat alle mensen van nature gescheiden zijn van God en verantwoordelijk zijn voor hun eigen zonden. Tegelijkertijd geloven wij dat er door de genade van onze Heere Jezus Christus redding, verlossing en vergeving aan iedereen aangeboden worden. Wanneer iemand zich bekeert van zijn/haar zonden en Jezus Christus aanvaardt als zijn/haar Verlosser en Heere, gelovend dat Hij redt, is diegene onmiddellijk opnieuw geboren en verzegeld met de Heilige Geest. Alle zonden zijn hem/haar vergeven en hij/zij wordt een kind van God. (Psalm 51:7; Romeinen 3:23; Johannes 3:16; Handelingen 3:19; Efeze 2:8-9; 1 Johannes 1:9; Efeze 1:13)

Soteriologie

Wij geloven dat alle mensen van nature gescheiden zijn van God en verantwoordelijk zijn voor hun eigen zonden.

Tegelijkertijd geloven wij dat er door de genade van onze Heere Jezus Christus redding, verlossing en vergeving aan iedereen aangeboden worden. Wanneer iemand zich bekeert van zijn/haar zonden en Jezus Christus accepteert als zijn/haar Verlosser en Heere, gelovende dat Hij redt, is diegene onmiddellijk opnieuw geboren en verzegeld met de Heilige Geest. Alle zonden zijn hem/haar vergeven en hij/zij wordt een kind van God. (Psalmen 51:7;Romeinen 3:23; Johannes 3:16; Handelingen 3:19; Efeze 2:8-9; 1 Johannes 1:9; Efeze 1:13). Het woord Soteriologie bestaat uit 2 delen: soter (redder, behouder) en logos (studie of woord). Wil je hier meer over weten? Klik dan hier.

Satan

Wij geloven dat een persoon die de satan genoemd wordt, die samen met zijn gevallen engelen, die demonen genoemd worden, voor een eeuwigheid in de hel bestemd is.

Hij probeert de gelovigen te misleiden en het werk van God te ondermijnen. De gelovige kan door de kracht van het Woord en van de Heilige Geest de satan weerstaan. (Judas 1:6; 2 Petrus 2:4; Mattheüs 4:1-10; Handelingen 5:3, 26:18; 1 Korinthe 7:5, 11:14; 1 Thessalonicenzen 2:18; Efeze 4:27, 6:10-18; 1 Petrus 5:8-9; Jakobus 4:7). Lees hier verder.

De Kerk

Wij geloven dat Jezus Christus het hoofd is van Zijn lichaam.

Het lichaam is de Gemeente, de Kerk waarvan Jezus Christus het hoofd is. Dit betekent dat iedereen in de gemeente een onderdeel van het Lichaam is. Daarom geloven wij dat het gemeentelijk bestuur eenvoudig, in plaats van bureaucratisch ingewikkeld moet zijn. Hierin laten wij ons leiden door het Woord en de Heilige Geest. Dit geldt voor alle functies en voor de richting van de kerk. (Kolossenzen 1:18; Exodus 18:13-27; 1 Timotheüs 3:1-16; Titus 1:5-9). Wil je je hier verder in verdiepen? Klik dan hier.

Fellowship

Wij geloven fellowship een van de onderscheidende zaken hoort te zijn van christenen.

Fellowship tussen christenen is belangrijk, omdat het een bewijs is van het christen-zijn. Handelingen 2:42 spreekt over de 4 dingen die de eerste kerk deed: 1) vasthouden aan de leer van de apostelen, 2) gemeenschap hebben, 3) het brood samen breken, en 4) bidden. Het woord voor gemeenschap is koinōnia, een Grieks woord dat wijst op dingen delen, (niet seksuele) intimiteit. Deze fellowship is een band tussen broeders en zusters in de Heere, die alleen door God gegeven kan worden. (Handelingen 2:42). Lees hier verder over dit standpunt.

Aanbidding

Aanbidding

Wij geloven dat aanbidding van God geestelijk dient te zijn.

Daarom stellen wij ons flexibel op en geven ons over aan de leiding van de Heilige Geest om onze aanbidding te sturen. Wij geloven dat het aanbidden van God geïnspireerd dient te zijn. Daarom geven wij muzikale aanbidding een belangrijke plaats in onze eredienst. Wij geloven dat aanbidding doordacht dient te zijn. Daarom hechten wij zo veel waarde aan het verklaren en bestuderen van de gehele Bijbel, zodat God ons door Zijn Woord kan instrueren hoe Hij door ons aanbeden wil worden. Wij geloven dat aanbidding van God vruchtbaar dient te zijn. Daarom zien wij de Agapé liefde van God, als hét bewijs in ons leven, dat wij God werkelijk in geest en waarheid aanbidden. (Johannes 4:23-24; Galaten 5:22)

Israël

Wij geloven dat God een speciale plek in Zijn plan heeft voor de natie Israël.

En daarmee dat alle beloftes van de God van Israël aan Israël vervuld zullen worden. (Romeinen 9-11). Als je hier meer over wilt weten, kun je hier verder lezen.

Dingen die nog komen

Wij verwachten de opname van de kerk vóór de grote verdrukking.

Ook geloven wij dat de wederkomst van Jezus Christus, vóór het duizendjarig rijk, samen met Zijn heiligen plaats zal vinden. Samen met Jezus zullen de echte christenen de aarde regeren op een persoonlijke, zichtbare manier. Dit motiveert ons om heilig te leven, met ons hele hart God te aanbidden, dienstbaar te zijn en om ijverig Gods Woord te bestuderen. (Jesaja 26:20; Lukas 21:36; Romeinen 5:9; 1 Thessalonicenzen 1:10, 4:13-17, 5:9; 2 Petrus 2:7-9; Openbaring 3:10, 5:7-10). Bekijk hier een uitgebreide uitleg over dit standpunt.

Doop en avondmaal

Wij geloven dat deelname aan de volwassen doop en het heilig avondmaal belangrijke onderdelen van het christelijk leven zijn.

Wij geloven dat de christelijke doop een openbare verklaring is van de verlossing van de gelovige in Christus, waarbij hij zich met Christus identificeert in zijn dood, begrafenis en opstanding, gesymboliseerd door onderdompeling in water. Het Avondmaal is de gezamenlijke herdenking door gelovigen van de dood van Christus totdat Hij komt en moet worden voorafgegaan door een zorgvuldig zelfonderzoek (Handelingen 2:42-47; Romeinen 6:3-6; 1 Korintiërs 11:20-34).

Wij als Calvary Chapel hebben niks tegen denominaties of andere groepen binnen de universele kerk. Echter hebben wij wel moeite met het te veel benadrukken van de verschillen in doctrine, die leiden tot scheidingen/scheuren in het lichaam van Christus in zijn breedste vorm. Wij zien andere gemeenten als mede-arbeiders in het Lichaam van Christus en hebben hen lief als broeders en zusters. (1 Korinthe 3:9, 12:4-6)

Bovendien zijn en blijven wij een gemeente van mensen en bekennen dat geen van deze dingen in volmaaktheid worden gedaan. Daarom verlangen wij een gemeente te zijn waarin alles gedaan wordt in, uit en door de liefde, wetende dat indien wij iets zonder de liefde doen, het ons niets baat (Johannes 13:34-35; 1 Kor. 13:1-3; 1 Petrus 4:8; 1 Johannes 4:7-8, 3:16)

Heb je een vraag?

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Naam