Heiliging en herstel

Heiliging en herstel

Toen ik op 11 juni vorig jaar voor de laatste keer achter deze kansel stond maakte ik bekend dat ik voor een onbepaalde tijd zou aftreden als voorganger.

Dit had te maken met de zonde van boosheid die zich vooral uitte richting Marnie, de *vrouw van mijn jeugd, zoals het zo mooi in Spreuken en in Maleachi staat. (Spreuken 5:18, Maleachi 2:15)

Marnie, waarmee ik dit jaar 43 jaar samen ben en 40 jaar getrouwd, had vooral in de laatste drie jaren te maken met een man, die in plaats van dat ik *begrip en eerbied voor haar had, zoals Gods Woord in 1 Petrus 3 mij dat opdraagt, steeds vaker boos op haar werd. (1 Petrus 3:7)

Die boosheid uitte zich soms in zonde. De apostel Paulus leert ons in Efeze 4 over het afleggen van de oude zondige natuur die elk mens in Adam heeft geërfd. Tegelijkertijd beveelt Paulus ons om bekleed te zijn met de nieuwe mens, de nieuwe natuur die elk wedergeboren mens in Christus gekregen heeft. Wie in Christus is, is een nieuwe schepping geworden. En elke dag opnieuw is het aan u, jou en mij om bekleed te zijn met de nieuwe mens. Dat is een keus.

Toon volledige notities

Nu, in de context van bekleed te zijn met de nieuwe mens zegt Paulus: ‘Word boos, maar zondig niet’. Het is de Christen dus geoorloofd om over onrechtvaardige en onheilige zaken boos te worden.

Sterker nog, de Christen moet zelfs over bepaalde zaken boos worden. Denk aan de 73 miljoen ongeboren baby’s die elk jaar wereldwijd afgeslacht worden. Dat is 200k baby’s per dag. Dit moet ons boos maken. Maar dat betekent niet dat we in protest abortusklinieken moeten opblazen o.i.d. Want dát is boos worden én zondigen.

Met mij was het dus dat ik boos werd én zondigde. Nu weet ik niet wat voor beeld je bij het boos zijn en zondigen hebt. Voor alle duidelijkheid gooide ik geen tafels om. Ik had Marnie ook nooit fysiek mishandeld. Ik werd nooit gewelddadig. Maar ik verhief mijn stem, ik snauwde haar af, ik zei gemene dingen tegen Marnie, ik haalde haar met woorden neer in plaats van haar met genadige woorden op te bouwen.

Kortom, wanneer ik boos werd, was ik al te vaak niet liefdevol, genadig, barmhartig, begripvol. En hier moest God mij van heiligen, Hij moest mij verlossen.

En wat ik vanmorgen met jullie wil delen is hoe God in mij én in Marnie in de afgelopen zes maanden aan het werk is gegaan.

Ik kan vandaag lang niet alles vertellen dat de Heere in Marnie’s en in mijn hart gedaan heeft. Het is dus mijn gebed dat Gods werk in mijn hart vooral tot uiting zal komen in de Christus die ik predik en in de liefde en in de zorg die ik jullie als voorganger mag geven.

Zoals ik in mijn mededeling van 11 juni aangaf is het Gods bedoeling om Zijn wedergeboren kinderen te heiligen, oftewel hen innerlijk te veranderen naar het beeld van Jezus Christus. God wil dat Zijn kinderen worden zoals Jezus Christus.

En een van de manieren waarop de Heilige Geest dit veranderingsproces bewerkstelligd is door datgene, dat verschuild zit in het diepst van onze zondige harten, openbaar te maken.

Een van de dingen die ik in mijn Bijbelse Counseling training heb geleerd is dat elke zonde of zondige neiging zijn oorsprong vindt in aanbidding. M.a.w. het onterecht boos worden en het zondigen in mijn boosheid was geen boosheid probleem, maar het was een aanbiddingsprobleem.

Door onterecht boos te worden en te zondigen in mijn boosheid aanbad ik niet Jezus Christus, maar mezelf. Ik was gefrustreerd, ik wilde mijn gelijk halen, ik wilde dat Marnie veranderde, ik wilde dat zij… In mijn boosheid draaide het om wat ik wilde. Ik aanbad mezelf…

Ik overtrad hiermee het eerste van de tien geboden en dat is dat ik mezelf als een afgod voor Gods aangezicht had.

Exodus 20:3 – “U zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.”

Dit is het primaire gebod in heel de Bijbel. Daarom zei Jezus dat het liefhebben van God met heel ons hart, ziel, kracht en verstand het allerbelangrijkste is.

God wil en God verdient het om op de eerste en hoogste plaats in ons leven te staan.

En elke keer wanneer wij tegen God zondigen, breken wij het eerste gebod, omdat wij iets anders boven God stellen, iets of iemand anders belangrijker vinden dan God. En in de meeste gevallen is dat onszelf. Elke zonde die ik bega, vindt zijn oorsprong in het overtreden van het eerste gebod.

Dus, door te zondigen in mijn onterechte òf zelfs terechte boosheid overtrad ik het eerste gebod waardoor ik God niet langer op de eerste en hoogste plaats heb staan, waardoor ik God niet langer aanbid, maar mezelf.

Daarentegen, als ik God, Jezus Christus in mijn onterechte of terechte boosheid aanbad, dan zou ik liefdevol, geduldig, genadig, barmhartig, begripvol, medelijdend, compassievol en behulpzaam reageren op en handelen naar datgene dat Marnie deed of naliet om mij boos te maken.

Sterker nog, als ik God aanbid in plaats van mezelf, dan zal ik zelfs niet eens meer onterecht boos worden. En dit is de sleutel in mijn verhaal van herstel. Dit is wat ik in een beknopte vorm vandaag met jullie wil delen.

Wat ik zoeven al zei is een van de dingen die God gebruikt om Zijn kinderen te heiligen is zonde aan het licht brengen; zonde die soms diep verschuild zit in het hart.

En één manier waarop God deze zonde aan het licht brengt is door mij in situaties terecht te laten komen waarin een reactie vanuit het diepst van mijn kern tot uiting komt. Voorbeeld van water in een fles. Wat erin zit komt eruit!

En God doet dit niet omdat Hij erachter wil komen wat in mijn hart leeft. Nee, Hij weet het al. Hij had er al lang rekening mee gehouden toe hij mij redde bij mijn wedergeboorte.

God doet dit zodat ik erachter kom wat er nog van zonde in mijn hart leeft. En wanneer ik geconfronteerd word met die zonde, dan moet ik omwille van het heiligingsproces naar God toe gaan met die zonde. Daarom zegt Jezus, ‘Kom naar Mij toe’.

Een van de aspecten van hoe ik afgelopen juni met mijn zonde naar God toe was gegaan was door hulp te zoeken bij een Bijbelse counselor. Misschien vraag je je af, wat is dat, een Bijbelse counselor?

Een Bijbelse counselor is absoluut niet hetzelfde als een christelijke psycholoog/therapeut/coach. Het is iemand die heilig gelooft in de toereikendheid van de Bijbel waar het gaat om zielzorg (niet te verwarren met zielenknijpen). D.w.z. dat het Woord van God, dat door de Heilige Geest gebruikt wordt, volledig in staat is om Gods kinderen te heiligen; en dat voor het heiligingsproces niets anders nodig is.

2 Timotheüs 3:16-17 –16Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid, 17opdat de mens die God toebehoort, volgroeid zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust.”

Natuurlijk gebruikt de Heilige Geest ook o.a. Bijbelse fellowship, het Bijbelse counseling proces, het actief deelnemen aan Zijn werk in een plaatselijke gemeente, lijden, enz. Maar uiteindelijk zijn ook deze dingen gegrond in het onfeilbaar Woord van God.

Het is aan God Zelf hoe Hij Zijn Bijbelse gereedschappen en middelen inzet in het heiligingsproces.

Psalm 23:1a & 3a – “De HEERE is mijn Herder, Hij verkwikt mijn ziel,”

Ten eerste is het denk ik handig om duidelijk te krijgen wat hier bedoeld wordt met ‘ziel’. Want het woord voor ziel in de Hebreeuwse grondtekst heeft in de Bijbel namelijk verschillende betekenissen.

In het Nieuwe Testament wordt het Griekse woord ‘psuchè’ vertaald als ziel. Ook in de Griekse vertaling van het Oude Testament wordt het Hebreeuws woord voor ziel vertaald als ‘psuchè’. Het Nederlands woord psyche is hiervan afgeleid.

Dus om het heel eenvoudig te houden spreekt David hier over zijn ziel in de zin van de zetel van de emoties, het denken en de wil.

Ten tweede, het werkwoord in de Hebreeuwse grondtekst voor ‘verkwikt’ heeft ook meerdere betekenissen. En in dit geval vind ik dat verkwikken niet de lading dekt.

‘Hij verkwikt mijn ziel’ zegt David. In bijv. de Engelse New King James vertaling staat er: ‘He restores my soul’. En kijkend naar de grondtekst, met hulp van Kees Duijzer ben ik er zeker van dat David bedoelt dat Zijn Herder zijn ziel herstelt i.p.v. verkwikt. Dit is een wezenlijk verschil.

Verkwikken is iemand verfrissen, opbeuren, opwekken met nieuwe energie.

Herstellen in de grondtekst gaat veel dieper. Het betekent berouw hebben over zonde, terugkeren tot God, afkeren van levenloze dingen, repareren, herstellen, zelfs terugkomen van sterven.

Dit is waartoe Jezus Christus, de Goede Herder in staat is. He restores my soul! En Jezus gebruikt o.a. het proces van Bijbelse counseling om de ziel te herstellen.

Een beknopte definitie van Bijbelse counseling is dit: ‘Bijbelse counseling is simpelweg de bediening van het genadig toepassen van de waarheden van de Bijbel op de uitdagingen van het leven’.

Een meer uitgebreide definitie is dit: ‘Bijbelse counseling is een handeling of proces waarin een bezorgde gelovige (of groep gelovigen) liefdevol confronteert en de Bijbelse instructie geeft aan een (zondigend en/of lijdend) medegelovige met als doel God-verheerlijkende verandering te bewerkstelligen.

Dit is het proces waarin Marnie en ik afgelopen juli instapte. En wat ik nu graag wil doen is jullie in grote lijnen meenemen in dat proces.

Toen ik in juni aan Marnie voorstelde om Bijbelse counseling te doen zei ze dat ze het graag met een zekere Br. Wayne wil doen. Hij is de man die 6-7 jaar geleden een aantal van ons een basistraining in Bijbelse counseling heeft gegeven.

Omdat ik weet dat hij het bijzonder druk heeft had ik hem gevraagd of hij een Bijbelse counselor zou kunnen aanbevelen, maar hij gaf meteen al aan dat hij het zelf wilde doen, alleen moesten wij bereid zijn om om zijn drukke reisschema heen de sessies te doen, nogal ad hoc dus. Zo hebben wij het afgesproken.

Meteen al aan het eind van de eerste sessie, waarin hij de waarheid van alle feiten boven tafel kreeg, gaf hij ons een aantal opdrachten mee:

Wij moesten Psalm 8 uit ons hoofd leren. Wij moesten elkaar hierin helpen. Dit was niet alleen om de waarheid hiervan in ons op te nemen, maar tegelijk ook om Marnie met haar geheugen te helpen, het te trainen.

Wij moesten Psalm 8, 40, 65, 98, 145, 146, en 150 gaan bestuderen en deze met elkaar bespreken. Deze Psalmen wijzen ons voornamelijk op de grootheid en goedheid en majesteit van God.

Wij moesten een Bijbelboek uit het N. Testament zelf kiezen om samen te gaan bestuderen en bespreken.

Wij moesten samen het boek “Gentle and Lowly: The Heart of Christ for Sinners and Sufferers” van Dane Ortlund lezen en bespreken. Ook in het NL te verkrijgen als “Zachtmoedig en nederig van hart”.

Daarnaast moest ik het boek “Dangerous Calling” van Paul Tripp zelf lezen. Deze is ook in het NL te verkrijgen als “Gevaarlijke roeping”.

En Marnie moest het boek “Suffering” van Paul Tripp zelf lezen. Deze hebben we uiteindelijk ook samen gelezen en besproken. Al met al, heel veel.

De opdracht voor het samen lezen was dat ik de Bijbel en het boek “Gentle and Lowly” hardop voorlas en dat Marnie en ik het gelezen stuk vervolgens bespraken. Dezelfde lees-en bespreek methode werd toegepast op het bestuderen van de Psalmen en een boek uit het N.T.

Wij hebben hieraan gemiddeld 6 van de 7 dagen in de week besteed.

In dit lees-en bespreek proces, zaten we gemiddeld 1,5 uur aan onze eettafel te lezen, te bespreken, te lachen, te huilen en te bidden. Als wij drieën (Jezus, Marnie en ik) aan onze tafel zaten, werden Marnie en ik op een onbeschrijfelijke manier naar het hart van Christus toe getrokken.

De Heere gebruikte deze toegewijde ochtenden om óns hart ook open te breken, om onze zonden, mislukkingen, zwakheden, angsten, percepties en tekortkomingen aan het licht te brengen en deze aan God en aan elkaar te belijden.

De lieve, zachtmoedige Geest van God diende ons, heiligde ons en bracht ons dichter bij Jezus op een manier die fris, diepgaand, intens en zeer intiem was.

Wij vergeleken dit “aan tafel” proces met Petrus’, Jakobus’ en Johannes’ ervaring in het zien van de verheerlijkte Christus op de berg der verheerlijking.

Zoals Petrus drie tenten wilde bouwen en met Jezus, Mozes en Elia op de bergtop wilde blijven, wilde Marnie en ik eigenlijk ook in dit zeer speciale seizoen van Zijn overvloed blijven. Nog steeds overstroomt ons hart op zoveel niveaus van dankbaarheid.

We zijn dankbaar dat de Heere onvoorwaardelijk van ons houdt en dat Hij ons daarom wil heiligen, en snoeien, en kastijden. Door Zijn liefde voor ons wil God ons meer als Christus maken. Hij weigert om ons te laten zoals wij zijn, in onze rotzooi.

Zijn werk in onze harten was precies en nauwkeurig. Het was en is nog steeds intens, het is zichtbaar en het is zeer bevredigend.

En Zijn werk heeft niet alleen een hartverandering veroorzaakt bij Marnie en mij, het verricht ook een prachtig werk in onze nabije omgeving, met onze kinderen, kleinkinderen en zelfs een aantal van mijn collega-predikanten. Ik weet ook zeker dat dit een positief impact op de Calvary Chapel heeft gehad.

Misschien denk je nu dat dit allemaal goed en wel is, maar hoe zit het nu met die boosheid van jou, Stan?

Toen wij met Wayne met Bijbelse counseling waren begonnen hadden wij het voornamelijk in de eerste sessies over hoe mijn boosheid eruitzag, hoe en wanneer het de kop opstak, hoe het bij Marnie overkwam, wat het met haar deed, enz.

Toen Wayne, geleid door de Heilige Geest, een goed beeld kreeg van de boosheidproblematiek, verwees hij ons alleen naar God en Zijn Woord, de Bijbel. Wayne’s doel in Bijbelse counseling was om de Heilige Schrift op ons hart toe te passen. Mijn hart, waarvan de ziel een onderdeel is, moest getackeld worden.

Dit is het bijzondere van Bijbelse counseling, het richt zich op God en niet op het probleem.

Wayne heeft me nooit geadviseerd over hoe ik met mijn boosheid moet omgaan, hij heeft me nooit advies gegeven over wat ik moet doen als ik boosheid voel opkomen. Hij heeft nooit tegen mij gezegd om bij mezelf naar binnen te kijken. Hij kwam niet met een oplossing voor de boosheidproblematiek, hij kwam niet aan met een lijst met bepaalde stappen die ik moest nemen, er was geen 12-stappenprogramma o.i.d. Hij paste puur de waarheid van de Schrift toe op de uitdagingen van de zonde waarmee ik te maken had.

En hoe fijn en behulpzaam het ook was om met Wayne te praten, het waren niet zozeer de counselingsessies die de hartverandering tot stand bracht. Wat ons echt veranderde was het dagelijks in het Woord van God zijn, dagelijks de boeken samen lezen en bespreken, dagelijks de Heere samen zoeken.

In onze tijd aan tafel spraken we o.a. over dingen waar we helaas nooit eerder over gesproken hadden. Zaken die we 30, 20, 10, 5 jaar geleden hadden moeten bespreken. En deze zaken kwamen allemaal ter sprake door met elkaar de Bijbel te lezen, bestuderen, bespreken, én ook door de boeken die ons door Wayne zijn aangedragen.

Kijk, Marnie en ik, met onze meiden waren naar Nederland toe gekomen als zendingsgezin. Als pionieren die Calvary Chapel op de kaart in Nederland zouden zetten.

Dit betekende dat wij een nieuw werk in een vreemd land aan het pionieren waren. Tegelijkertijd stichtte wij ons gezin met vier jonge meisjes. Wij moesten een nieuw cultuur leren kennen, een nieuwe vreemde taal. Ik had soms meerdere banen tegelijk om voor ons gezin te voorzien. Met uitzondering van een aantal woestijnjaren werkte ik al met al structureel zo’n 70-80 uur in de week.

Er was gewoon geen tijd en energie om het over de dingen te hebben waar wij het de afgelopen zes maanden met elkaar over gehad hebben.

Nu, achteraf, beseffen wij dat wij de zielzorg, die wij in de afgelopen zes maanden gekregen hebben, al die jaren keihard gemist hebben. En mede daarom ben ik nog meer toegewijd aan het verlenen van zielzorg aan iedereen die ernaar verlangt, vooral degenen in de bediening.

Ik denk ook dat wij moeten gaan investeren in het trainen van Bijbelse counselors binnen de CCH.

God heeft niet alleen ons hart in dit proces veranderd met betrekking tot de zondekwesties, maar Hij heeft ons ook de kans en gelegenheid gegeven om de verloren tijd in te halen. Marnie en ik zijn er allebei van overtuigd dat God veel rommel in dit kort tijdsbestek heeft opgeruimd die we zelf in de afgelopen 30 jaar verzuimd hebben om op te ruimen.

Nu, tot slot wil ik met jullie delen hoe Jezus Christus in dit geheel optrad.

Mattheüs 11:28-30 –28Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven. 29Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel; 30want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.”

De vier Evangeliën bij elkaar opgeteld bestaan uit 89 hoofdstukken. En uit alle 89 hoofdstukken is dit de enige plek waarin Jezus iets over Zichzelf zegt, iets over wie en hoe Hij ten diepste van Zijn wezen is. Hij is zachtmoedig en nederig van hart.

Het boek dat Marnie en ik moesten lezen, “Gentle and Lowly” bestaat uit 23 korte hoofdstukken. En in 20 van de 23 hoofdstukken zet de schrijver een Bijbeltekst uiteen. En alle 20 Bijbelteksten zijn een uiteenzetting van hoe Jezus Zichzelf hier, in vers 29, omschrijft.

De schrijver laat Jezus Christus zien zoals Jezus Christus gezien wíl worden. En hij put niet alleen uit zijn eigen kennis van de Heere, maar ook uit die van de puriteinen uit de 16e en 17e eeuw. Dit is zo rijk!

En de Bijbelteksten en de uitleg daarvan hebben Marnie en mij de Heere Jezus opnieuw op een verfrissende, tedere, nederige en zachtmoedige wijze laten zien.

Wij hebben opnieuw mogen leren dat Jezus juist vóór ons is in onze zwakheden, in onze zonden, in ons lijden, in onze rotzooi.

Als we Jezus in de Evangeliën zien optreden richting de zondaar, richting de gewone mens, richting de zieke, de minderbedeelde, de lijdende, de gecancelde, dan zien wij altijd dat hij jegens hen met innerlijke ontferming bewogen is, en dat Hij vanuit Zijn ontferming juist op deze mensen afstapt. Jezus gaat hen nooit uit de weg!

En ik denk dat de meesten van ons dit lezen en geloven. Dat Jezus begaan is met deze verloren mensen. Maar, hoe zit het dan met iemand die verloren was en door Jezus gered is?

Persoonlijk wist ik theologisch wie Jezus is en dat Hij zachtmoedig en nederig van hart is. Maar in de praktijk had ik toch altijd het idee dat Hij alleen zo is naar de verlorenen, en eenmaal gered, moet ik het toch beter weten.

“Dit is een boek over het hart van Christus. Wie is Hij? Wie is Hij nu écht? Wat is Zijn karakter? Wat is Zijn diepste gezindheid ten opzichte van zondaars en lijdenden? Wat zijn Zijn meest natuurlijke, meest instinctieve woorden en daden? Wie ís Hij?

Dit boek is geschreven voor wie ontmoedigd, gefrustreerd, vermoeid, gedesillusioneerd, cynisch of leeg is. Voor wie op zijn tandvlees loopt. Voor jou, als het christenleven voelt alsof je constant over een neergaande roltrap omhoog rent. Voor wie denkt: Hoe kon ik het zo verknoeien, voor de zoveelste keer? Voor christenen die geloven dat Gods geduld met hen bijna opraakt. Die weten dat God hen liefheeft, maar vrezen dat ze Hem zwaar teleurgesteld hebben. Die anderen over de liefde van Christus vertellen, maar zich afvragen of Hij ten opzichte van henzelf toch enige wrevel koestert. Die zich afvragen of hun leven zo’n schipbreuk heeft geleden dat herstel niet meer mogelijk is. Die ervan overtuigd zijn dat ze hun bruikbaarheid voor de Heere voor altijd hebben verspeeld. Die murw geslagen zijn door overrompelende pijn en zich afvragen hoe ze in die verlammende duisternis verder moeten. Die hun levensweg alleen kunnen verklaren door te concluderen dat God in wezen een karige God is. Anders gezegd, dit boek is geschreven voor gewone christenen. Voor zondaars en lijdenden. Met welke gevoelens kijkt Jezus naar hen?” (Dane Ortlund, Zachtmoedig en nederig van hart)

Jezus zegt: “28Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven. 29Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel; 30want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.”

Jezus laat hier zien wie Hij is en wat Hij voor jou en voor mij kan en wil betekenen. Het enige dat jij en ik moeten doen is tot Hem komen, als het ware naar Hem toe rennen.

Ik kwam tot Jezus o.a. in de vorm van zonde belijdenis, mijn mededeling op zondag 11 juni, en door Wayne om hulp te vragen. Ook kwam ik elke dag opnieuw bij Jezus door samen met Marnie aan tafel te zitten.

En omdat ik kwam, omdat wij kwamen heeft Jezus Zichzelf opnieuw bewezen dat Hij inderdaad is wie Hij beweert te zijn. Jezus was in dit proces en is nog steeds zo geduldig, zo teder, zo begripvol, zo lief. Hij was en is solidair met ons, vooral in onze zwakheid, wanneer wij vastzitten in zonde, wanneer wij lijden.

 Wij hebben opnieuw mogen proeven dat Hij echt alleen maar goed is, en ten diepste zachtmoedig en nederig van hart.

HEILIG AVONDMAAL

Mattheüs 26:26-29 –26En terwijl zij aten, nam Jezus het brood en toen Hij het gezegend had, brak Hij het en gaf het aan de discipelen en Hij zei: Neem, eet, dit is Mijn lichaam. 27Hij nam ook de drinkbeker en nadat Hij gedankt had, gaf Hij hun die, en zei: Drink allen daaruit, 28want dit is Mijn bloed, het bloed van het nieuwe verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden. 29Ik zeg u dat Ik van nu aan van de vrucht van de wijnstok niet zal drinken tot op de dag wanneer Ik die met u nieuw zal drinken in het Koninkrijk van Mijn Vader.”

Toen Jezus voor ons aan het kruis Zijn leven aflegde nam Hij al onze zonden op Zich. Hij nam de straf op Zich voor al onze zonden. En die straf werd al in Genesis 3 uitgedeeld.

Toen God zei dat Adam en Eva zeker zouden sterven wanneer zij zondigden, stierven zij fysiek niet onmiddellijk, pas veel later.

Maar zij stierven wél geestelijk onmiddellijk. Die geestelijke dood is simpelweg gescheiden te zijn van God. D.w.z. dat zij als mensen geen fellowship met God meer hadden. De zonde scheidde hen van God. En elk mens die sindsdien geboren is, is gescheiden van God.

Maar toen Jezus onze zonde en de straf daarvoor op Zich nam stierf Hij niet alleen fysiek aan het kruis, Hij stierf ook geestelijk. M.a.w. Hij stierf de dood die Adam en Eva ook stierven en daarom zei Jezus aan het kruis:

‘Mijn God, Mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?’ Jezus was op dit moment voor het eerst in alle eeuwigheid gescheiden van God de Vader.

Dit was voor Hem miljoenen malen erger dan de fysieke marteling en de kruisiging.

En dit heeft Jezus voor jou en voor mij gedaan om het ons mogelijk te maken dat wij niet langer gescheiden hoeven te zijn van de God van de Bijbel.

Maar Jezus is ook uit de dood opgestaan en Hij is teruggevaren naar de hemel en Hij is nu gezeten aan de rechterhand van God de Vader en Hij leeft voor eeuwig om voor Gods wedergeboren kinderen te pleiten.

De huidige bediening van Jezus, het pleiten voor Gods wedergeboren kinderen heeft Marnie en mij door dit proces heen geholpen.

In en door Jezus’ huidige bediening heeft Jezus de kruisiging, het sterven en het opstaan uit de dood toegepast op onze heiliging! Wat een Heiland hebben wij!

24De HEERE zegene u en behoede u!

25De HEERE doe Zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig!

26De HEERE verheffe Zijn aangezicht over u en geve u vrede!