Loof de Heere, mijn ziel

Loof de Heere, mijn ziel

Loof de Heere, mijn ziel (31-12-2023)

Zo aan het einde van het jaar is het goed om terug te blikken, maar ook vooruit te kijken. We zien in het Woord vaker dat er ‘gedenkstenen’ worden opgezet (Jozua 4).

Jozua 4:4-7 “Daarop riep Jozua de twaalf mannen die hij had laten aanstellen uit de Israëlieten, uit elke stam één man, en Jozua zei tegen hen: Ga voor de ark van de HEERE, uw God, uit naar het midden van de Jordaan. En laat ieder voor zich een steen op zijn schouder heffen, volgens het aantal stammen van de Israëlieten, zodat dit een teken is onder u. Wanneer uw kinderen morgen vragen zullen: Wat betekenen deze stenen voor u? dan moet u tegen hen zeggen dat het water van de Jordaan werd afgesneden voor de ark van het verbond van de HEERE. Toen hij door de Jordaan ging, werd het water van de Jordaan afgesneden. Daarom zullen deze stenen voor de Israëlieten tot een gedenkteken zijn tot in eeuwigheid.”

  • Dit is heel belangrijk, omdat wij vaak vergeten wat God gedaan heeft. We vergeten dat Hij ons gezegend heeft op geweldige manieren. En daardoor vergeten we Hem te geven wat Hem toekomt: aanbidding en eer.

Jesaja 43:7 “Ieder die genoemd is naar Mijn Naam, die heb Ik tot Mijn eer geschapen, die heb Ik geformeerd, ja, die heb Ik gemaakt.”

Dit is waar we voor gemaakt zijn, tot Zijn eer leven. Dat is het doel van ons leven, dat is waarvoor God jou wil gebruiken: Hem maximaal eer geven. Als je dan terugblikt op 2023 en vooruitkijkt naar 2024, is het goed om na te denken over of je Hem geëerd, aanbeden, hebt.

Ik wil vanochtend stil staan bij Psalm 103:1-2. David geeft ons hier zeer goed advies meer voor het nieuwe jaar. Hij gaat ons helpen om te leren van 2023 en richting te geven aan ons leven voor 2024. Zijn, door de Geest geleidde, woorden zijn tijdloos en horen impact te hebben op jou.

Psalm 103:1-2 “Loof de HEERE, mijn ziel, en al wat in mij is, Zijn heilige Naam. Loof de HEERE, mijn ziel, en vergeet niet een van Zijn weldaden.”

  • De rest van deze psalm is het ook zeker waard om te bestuderen, maar ik wil me vanochtend richten op deze woorden. Deze woorden horen namelijk impact te hebben op álles dat we doen, zeker als we ons klaarmaken om aan een nieuw jaar te beginnen.
  • Dwing jezelf om God te aanbidden

David schrijft deze woorden heel precies; de opdracht aan zijn ziel is “Loof de HEERE”. Hij geeft zijn ziel een opdracht, geen suggestie. Hij dwingt zijn ziel om God te aanbidden, God te eren. Dit is zo’n goed voorbeeld voor ons, want wij zijn dat soort discipline kwijt tegenwoordig.

  • We willen nergens toe gedwongen worden, we willen ‘eigen keuzes’ maken. We willen niet ‘vastzitten’ aan dingen, of ‘door moeten zetten’. We willen dingen op onze eigen tijd, onze eigen manier, etc. En dat staat haaks op wat David hier schrijft.
    • David laat zien dat het heel nuttig is en kan zijn om jezelf ergens toe te dwingen. Het is heel nodig om je eigen hart en gedachten te dwingen naar de dingen van God. Dat is namelijk soms simpelweg nodig.

Hiermee laat hij ook zien dat het niet altijd om gevoel draait, of waar jij zin in hebt. We weten niet precies in wat voor omstandigheden David zat toen hij deze psalm schreef, maar we weten wel dat hij veel heftige dingen had meegemaakt. En ondanks alles, kiest David ervoor om zijn ziel te dwingen.

  • Met alles dat hij had meegemaakt had hij heel anders kunnen reageren. Zelfmedelijden, depressie, bitterheid, etc. Allemaal mogelijkheden van typen reacties. David kiest voor het eren van God, voor het dwingen van zijn ziel tot het aanbidden van God. Dat is wijsheid.
    • Dit is ook het laatste dat de vijand wil dat je doet. Zeker wanneer je gevoel opspeelt is aanbidding het laatste waar je aan denkt. Je bent eerder bezig met je eigen gevoelens, pijn, verdriet, etc. Maar dat richt je ogen op je situatie en niet op God.

Jesaja 25:1 “HEERE, U bent mijn God, ik zal U roemen, Uw Naam loof ik. Want U hebt wonderen gedaan. Uw raadsbesluiten zijn van oudsher vast en zeker.”

Ook Jesaja maakte veel mee, had een zware bediening, zonder veel vrucht. En toch koos hij ervoor om God te aanbidden. Net als David dwong hij zijn ziel om God te aanbidden. Laat dat de eerste les zijn, dat je in 2024 jezelf gaat dwingen om God te aanbidden.

  • Kijk terug op 2023 en leer van de momenten dat je dat niet gedaan hebt. Leer van de momenten waar jouw hart en gedachten niet uitgingen naar Zijn lof en eer, maar naar je eigen hart. Vraag God je te leiden om juist dan Hem te aanbidden, “Loof de HEERE, mijn ziel”.

In Psalm 103 doet David hetzelfde, hij kijkt terug én vooruit. En in het terug- en vooruitkijken ziet hij alle reden om God te aanbidden. God openbaarde Zichzelf aan Mozes en Israël (v7) – terugkijken, God vergeeft zonden (v9-11) – vooruitkijken. In alles blijft de conclusie: “Loof de HEERE, mijn ziel”

  • Beide mannen, David en Jesaja, dwongen zichzelf om God te aanbidden. Vooruit- en achteruit kijken bracht hen tot dezelfde conclusie: God is al mijn aanbidding waard. Wat er ook gebeurt, aan de hand is of gebeurd is, God is en blijft het waard.
  • Aanbid God met je hele wezen

David dwingt zichzelf niet alleen om God te aanbidden, hij dwingt zijn hele wezen om dit te doen. Hij spreekt tegen zijn ziel en “al wat in mij is” (v1). Hij wil dat het diepste van zijn wezen, “mijn ziel”, en “al wat in mij is” God de aanbidding geeft die Hem toekomt.

  • Dit is belangrijk, want dit helpt ons om te beseffen dat aanbidding méér is dan zingen. We zien dat God aanbidden een handeling is met héél ons wezen, met álles dat we zijn. God wil dat we alles wie we zijn, alles dat Hij ons gemaakt heeft gebruiken om Hem te aanbidden.
    • We zien aanbidding vaak als iets van zondagochtend, of wanneer we doordeweeks zingen. Maar David laat hier zien dat God loven veel meer is dan dat. Hij spreekt over zijn hele wezen. Dat is méér dan zingen, méér dan zondagochtend.

Laat 2024 het jaar zijn waarin je met je hele wezen Hem gaat aanbidden. Waarin álles dat je doet voor Hem is, álles tot Zijn eer is. Vraag God om je te leiden in het Hem aanbidden in alles, altijd en de hele tijd. Dat is de manier van leven die Hem het meeste er brengt.

Deuteronomium 6:4-5 “Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is één! Daarom zult u de HEERE, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw kracht.”

  • Dit was Gods opdracht vanaf het begin, Jezus herhaalde deze opdracht ook in de Evangeliën (e.g. Lukas 10). Gods wil voor 2024 is dus dat je Hem aanbidt, tot Zijn eer leeft en dat met je hele wezen doet.

Dit is een grote verandering in denken (Romeinen 12:2). De impact hiervan, is dat wat je thuis doet, op je werk, in de supermarkt, in het verkeer, etc. allemaal tot Zijn eer hoort te zijn. Dit betekent ook dat je Hem moet vragen wat Zijn wil voor de dag, voor jouw leven is.

  • Zoals Taco het had over wandelen in de Geest, dat is waar dit over gaat. God moet je leiden om te weten wat Zijn wil is. Hij mag dan ook bepalen wat jij, wanneer en hoe doet. Hij mag jou leiden om dingen te doen die jij eng, gek en ‘te veel’ vindt. Allemaal tot Zijn eer.
    • Hem dienen, in alles, de hele tijd, is het doel. Want als je Hem dient, leef je tot Zijn eer en dat is waar het om gaat. Dat is wat nodig is, dat is waar je voor gemaakt bent. Vraag Hem dus om Zijn leiding voor jou, zodat je zal weten wat Hij vraagt. 

God aanbidden met je hele wezen vereist gevoeligheid voor Zijn Geest. Hij wil je leiden om in alles keuzes te maken tot Zijn eer. Zijn wil leren kennen en Hem dan ook aanbidden, de hele dag, met alles wie je bent. Laat dat je doel zijn voor 2024; Hij zal dat doel eren en je leiden in het ‘hoe’ en ‘wat’.

Daarnaast vereist, met je hele wezen God aanbidden, dat je niet langer je eigen wil doet. Hem loven betekent namelijk niet dat alles zal gaan zoals jij het wil. Dit gaat om wát er ook gebeurt, Hem aanbidden, niet alleen als het leuk is of fijn voelt. Dit gaat om échte aanbidding, ongeacht je situatie.

Galaten 2:20 “Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven.”

  • Dit is een leven van aanbidding, een leven dat erop gericht is om God te aanbidden. Christus in ons, door ons heen, in elke situatie. Dat heb je nodig als je Hem met héél je wezen wil aanbidden. Dit is een leven dat niks achterhoudt, maar 100% voor God gaat.

Dit is het leven waarbij het niet om mij gaat, maar om God, het leven waarbij Hij mag bepalen. En dat gaat keihard in tegen alles dat de wereld zegt, alles dat ‘logisch’ is voor de wereld. We leren om te doen wat goed voelt, fijn is, je hart te volgen, etc. Maar dat leidt vaak tot iets anders dan God loven.

  • Al de genoemde dingen draaien om wat ik als ‘geluk’ ervaar, i.p.v. Gods eer. Als mijn hele wezen, mijn alles, God hoort te aanbidden, dan hoor ik mijn geluk te vinden in het eren van God. En dat is een heel andere manier van denken en kijken dan de wereld heeft.
    • Als niet langer jouw verlangens leidend zijn, maar die van Hem, dan gaat het opeens volledig om Hem. Als Zijn leiding bepalend wordt, i.p.v. wat jij als geluk ziet, dan ga je God eren. En als dat zo is, dan doet je hele wezen mee in het Hem loven.

Om Hem met je héle wezen te loven, heb je het nodig dat niet langer jij leeft, maar Christus in jou. Je kan niet blijven hangen in de dingen van vroeger, in hoe je ‘vroeger’ dacht en deed. Je kan niet het advies van de wereld volgen, je moet luisteren naar de Geest en doen wat Christus in jou wil.

  • “Loof de HEERE, mijn ziel, en al wat in mij is Zijn heilige Naam”; dit is Gods vraag aan jou, wil jij dit? Wíl jij op zo’n manier leven dat je hele wezen Hem aanbidt? Vraag Hem wat er in de weg zit, wat er anders moet in jouw denken. Vraag Hem jou je eigen hart te laten zien.
  • Vergeet niet wat God gedaan heeft

Psalm 103:2 “Loof de HEERE, mijn ziel, en vergeet niet een van Zijn weldaden.”

Een van de dingen die David erkent dat God loven in de weg zit, is vergeetachtigheid. Als we vergeten, wanneer we vergeten wat God gedaan heeft, “Zijn weldaden”, dan vergeten we dat Hij onze lof en eer waard is. We vergeten dat Hij zó goed, zó geweldig, zó liefdevol en trouw is, dat aanbidding nodig is.

  • Het woord “vergeet”, heeft ook het idee van ‘niet langer ergens om geven’. We moeten Gods werken belangrijk blijven vinden, we moeten er om blijven geven. Het moet ons hart blijven raken dat God bezig is, actief is, dat Hij Zich bemoeit met de details van ons leven.
    • Zowel de kleine, als de grote dingen moeten ons blijven raken. Zijn liefde, Zijn offer aan het kruis, Zijn vergeving; het feit dat de zon opkomt, zuurstof, voorziening in financiën, eten, drinken, etc. Het móet ons blijven raken.
    • De vraag is dus óf dit jou nog raakt? Als dat niet zo is, dan ben je een reden aan het vergeten om God te aanbidden. Je raakt dan kwijt hoe geweldig God is, hoe groot Zijn daden zijn; hoe fantastisch het is dat de Schepper van hemel en aarde jou zegent.

Dit vereist dat je stilstaat bij wat Hij gedaan heeft, dit vereist dat je nadenkt en stil staat. En laat nadenken nou net iets zijn waar we steeds minder goed in zijn. Door alle prikkels, alle drukte, al het (constante) geluid om ons heen, wordt het steeds lastiger om na te denken.

Psalm 46:11 “Geef het op [wees stil] en weet dat Ik God ben; Ik zal geroemd worden onder de heidenvolken, Ik zal geroemd worden op de aarde.”

Psalm 62:6 “Zeker, mijn ziel, zwijg voor God, want van Hem is mijn verwachting.”

  • Dit doen we zo vaak niet; stil worden, nadenken, onze gedachten tot rust laten komen. We hebben het nodig om onze ziel tot stilte te dwingen voor God, zodat we kunnen nadenken over Wie Hij is en wat Hij allemaal gedaan heeft.
    • Jezus zocht continu de stilte, alleen zijn, op; Hij wist dat Hij die tijd nodig had. Laten wij dan niet denken dat wij zonder kunnen, dat wij continu geluid om ons heen kunnen hebben, of zelfs nodig hebben.

We moeten stilstaan bij Wie God is, bij wat Hij gedaan heeft. Door na te denken over wat Hij allemaal gedaan heeft, zullen we zien hoe geweldig trouw Hij is, hoe groot Hij is en hoe hard we Hem nodig hebben. En hoe meer we dat zien, hoe logischer het is om Hem te aanbidden.

  1. We mogen Gods liefde kennen en ontvangen

De grootste ‘weldaad’ van God, is Zijn liefde. Die liefde is zichtbaar in alles dat Hij doet, en niet doet. Zijn liefde is het hoogtepunt, de glorie van Wie Hij is. Want die liefde is gericht op Zijn eer, komt tot uiting in Zijn heiligheid, is zichtbaar in alles Wie Hij is en wat Hij doet. Zijn liefde is het hoogtepunt.

  • Die liefde hoort ons ontzettend dankbaar te maken, aan te zetten tot aanbidding. Zijn heilige liefde hoort ons leven op zijn kop te zetten en ons meer op Hem te richten. Zijn liefde hoort alles anders te maken. Richt je in 2024 meer op Zijn Bijbelse liefde; dat zal zoveel veranderen.
  • We hebben het Evangelie gekregen;

Jezus kwam naar de aarde, Hij stierf voor ons, stond op uit de dood en ging terug naar de hemel. We mogen geloven, ons bekeren van onze zonde, tot eeuwige redding en vergeving. Dat is een ‘weldaad’ die groter is dan alles dat we ooit (kunnen) krijgen.

  • Dat is iets om ontzettend dankbaar voor te zijn, dat hoort ons dagelijks tot aanbidding aan te zetten. En het hoort ons aan te zetten tot getuigen, want ook dat brengt God eer, ben je voor gemaakt. Wordt in 2024 meer onder de indruk van het Evangelie, verspreid dat Evangelie.
  • We mogen God kennen

Door het Woord heen wordt duidelijk dat wij, kleine mensen, God mogen kennen (Psalm 100). We kunnen Hem leren kennen, gaan zien Wie Hij is, etc. Dat is ongelofelijk, zeker als je bedenkt dat Hij God is en wij niet. De rest van Psalm 103 laat zien Wie Hij is en dat dat reden geeft voor aanbidding.

  • Ga in 2024 aan de slag met God beter leren kennen, wat je doet in en door Zijn Woord. En hoe meer je Hem gaat kennen, aanbid Hem! Hoe meer je gaat zien hoe geweldig en groot Hij is, hoe meer je zal zien dat Hij al jouw aanbidding waard is.
  • We mogen Hem dienen (horen Hem te dienen)

We zijn gemaakt om God te eren (Jesaja 43:7), wat we vooral doen als we Hem gehoorzamen (Johannes 15:14). Dát is een duidelijke uiting van aanbidding. God gehoorzamen laat zien dat je wat Hij zegt belangrijk vindt, dat je voor Hem wil leven. Daarmee geef je Hem eer.

  • Laat 2024 het jaar zijn waarin je God gehoorzamen, God aanbidden door gehoorzaamheid, belangrijk vindt. Laat dit het jaar zijn waarin je hier stappen in gaat zetten. Het jaar waarin je de Geest gaat vragen hoe jij Hem mag dienen, Hem mag eren.

De dingen van het leven kunnen echter in de weg staan dat je God ziet. En wanneer je God niet langer ziet voor Wie Hij is, zal je Hem ook niet de eer geven die Hem toekomt. Dat probleem erkent David, daarom roept hij zijn eigen ziel op Gods “weldaden” niet te vergeten.

  • Het tegenovergestelde van Gods weldaden níet vergeten, is ze wél vergeten. En het grote gevaar daarvan is trots. We zien dat bij koning Hizkiah, in 2 Kronieken 32. Hij werd trots op wat hij had, dacht dat hij dingen zélf voor elkaar gekregen had.
    • Het Hebreeuws voor “weldaden” betekent ‘zegening’ of ‘voordeel’. Hizkia had van alles van God gekregen, allerlei zegeningen. I.p.v. te onthouden waar dat vandaan gekomen was, werd hij trots en dacht hij het zélf geregeld en gedaan te hebben.

Dat probleem is er ook een voor ons; wij kunnen denken dat wat we van God hebben gekregen, door ons eigen doen komt. Dan gaan wij, i.p.v. voor Zíjn eer te leven, Zijn eer opstrijken. En dat is niet hoe we Jezus zien leven, hoe we de rechtvaardigen uit het Woord zien leven.

  • Alle mensen die rechtvaardig leefden en dingen van de Heere kregen, wisten heel goed dat ze dat als zegeningen van God ontvingen. Ze wisten dat er niks van henzelf bij zat, dat álles genade was (en is) en dat ze daardoor alle reden hadden om God te aanbidden.

Jakobus 1:17 “Elke goede gave en elk volmaakt geschenk is van boven en daalt neer van de Vader der lichten, bij Wie er geen verandering is, of schaduw van omkeer.”

Als christen hoor je, ook in 2024, je te beseffen dat God goede gaven geeft. Je hoort in te zien dat je alles van Hem gekregen hebt en dat Hij Degene is Die zegent. En dat hoort aanbidding op te wekken, niet trots dat jíj dingen voor elkaar hebt.

  • De vraag is dus wat er in jouw hart zit; dankbaarheid of trots? Lofprijs of eigen kunnen? Zie je in dat God jou álle goede dingen geeft? Of vind je toch dat jij een (grote) rol hebt in de zegeningen die je hebt? Het antwoord laat zien hoe je naar God en Zijn “weldaden” kijkt.

Praktisch voor 2024

Wat betekent dit nou praktisch voor het nieuwe jaar, maar ook voor het afsluiten van dit jaar?

  1. Dwing je ziel tot Bijbels juiste dingen

Door de psalmen heen zie je dat de ziel gedwongen moet worden tot dingen. Uit onszelf doen we vaak niet wat Bijbels juist is, zeker niet met alle afleiding die we vandaag de dag hebben. Wanneer we opstaan zijn we vaak direct bezig met onze telefoon, of afgeleid door andere dingen.

  • Maak de keuze, en help elkaar daarin, om je ziel te dwingen tot Bijbels goede keuzes. Spreek af om elkaar hierover te bellen of appen, om elkaar rekenschap af te leggen voor het dwingen van onze ziel. Houd elkaar scherp hierin, we hebben elkaar hierin nodig.

En bovenal, vraag de Heilige Geest om je hierin te leiden. Hij kan en wil je in staat stellen om Hem te dienen, ook door het dwingen van je ziel tot dingen. We zijn in alles afhankelijk van Hem; laat de Geest je komend jaar leiden in het dwingen van je ziel tot aanbidding.

  1. Aanbid God met je héle wezen

Laat aanbidding niet iets van zondagochtend of losse momenten door de week zijn. Kies ervoor om God met alles dat je bent te aanbidden, de hele week lang. Dat is waarvoor Hij jou gemaakt heeft, dat is waarom jij bestaat. Aanbidding is jouw doel; doe dat met je hele wezen.

  • Laat het niet een tijdelijk of puur emotioneel iets zijn. Maak de keuze om God te aanbidden; vraag Hem waar jouw leven Hem nog niet aanbidt, zodat je je daarvan kan bekeren. Neem geen genoegen meer met 80%, 90%, 99%; aanbid Hem met je héle wezen.

Ook hier heb je de leiding van de Geest nodig; Hij wil tot je spreken. Door Zijn Woord, door een mens, door Zijn eigen stem. Luister naar Zijn leiding en aanbid God. Zoek Zijn leiding, zoals het Woord ons dat opdraagt en aanbid God.

  1. Vergeet niet wat Hij gedaan heeft – Zoek de stilte op om dit te onthouden

Zoek dit jaar de stilte op, rust. Zoek de tijd op, waar dan ook op de dag, om stil te staan bij wat Hij gedaan heeft. Schrijf Zijn “weldaden” op en kom daarop terug; doe wat je moet doen om stil te kunnen staan bij wat Hij gedaan heeft.

  • Help jezelf, door Gods leiding, om niet te vergeten wat Hij gedaan heeft. Maak het makkelijker voor jezelf om niet te vergeten, maar juist te herinneren. Doorzoek het Woord om te zien wat Hij gedaan heeft, dwing jezelf om ook daar bij stil te staan.
  • Besef je dat alle “weldaden” van God komen

Aanbid God voor alles dat Hij gedaan heeft. Hoe meer je ziet dát Hij zegent en waarmee, hoe meer je zal zien dat alles van Hem komt. Al het goede komt van Hem, dat hoort je aan te zetten tot aanbidding. Geef Hem de eer die Hem toekomt, o.a. omdat Hij zoveel “weldaden” geeft.

  • Blijf opmerkzaam voor wat Hij doet, voor Zijn “weldaden”. Laat je hart geraakt worden en blijven, zodat je op Hem gericht blijft. Blijf afhankelijk van Zijn “weldaden”, zodat je niet uit eigen kracht of trots gaat leven, maar juist puur o.b.v. Wie Hij is.