De ideale kerk, feit of fantasie? – Openbaring 3:7-13 1/2

De ideale kerk, feit of fantasie? – Openbaring 3:7-13 1/2

De ideale kerk, feit of fantasie?

Ik kom regelmatig mensen tegen die niets met de kerk te maken willen hebben omdat hij/zij (of iemand die zij kennen) op een of andere manier door de kerk benadeeld werd.

Ik moet helaas bekennen dat sommige mensen inderdaad benadeeld of gekrenkt zijn door de kerk. Maar is dat reden genoeg om niets met Jezus Christus te maken willen hebben?

Is dat reden genoeg om jouw eeuwige toekomst op het spel te zetten? Nee, er is geen enkele reden waarom iemand zijn/haar eeuwige toekomst op het spel zou moeten zetten!

Laten we vooropstellen dat geen enkele kerk volmaakt is. Wij hebben nu vijf van de zeven brieven van Jezus aan de zeven kerken behandeld en tot nu toe zijn we slechts één uit de vijf kerken tegengekomen waar Jezus totaal geen kritiek of oordeel over uitspreekt.

Vanmorgen gaan wij kijken naar de zesde brief, de zesde kerk, en ook aan deze kerk heeft Jezus niets op of aan te merken.

Toon volledige notities

Dus, uiteindelijk twee van de zeven kerken blijken het dusdanig goed te doen dat Jezus geen commentaar op hun heeft. Maar betekent dit dan dat deze twee kerken volmaakt waren?

Nee, natuurlijk niet. Want deze twee kerken, de kerk in Smyrna en de kerk in Filadelfia bestonden uit mensen van vlees en bloed, net zoals de Calvary Chapel uit mensen van vlees en bloed bestaat.

Wat zijn mensen van vlees en bloed? Wat voor mensen zitten in de kerk? Wat voor mensen zijn wij eigenlijk?

Lukas 4:18-19 – 18God heeft Mij gezonden om aan armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen die gebroken van hart zijn, 19om aan gevangenen vrijlating te prediken en aan blinden het gezichtsvermogen, om verslagenen weg te zenden in vrijheid…”

Hier geeft Jezus duidelijk aan dat er mensen in de kerk zitten die arm waren, gebroken van hart, gevangen, blind en verslagen.

Geen Olympisch team, dus!

1 Korinthe 6:10-11a – 10Dwaal niet! Ontuchtplegers, afgodendienaars, overspelers, schandknapen, mannen die met mannen slapen, dieven, hebzuchtigen, dronkaards, lasteraars en rovers zullen het Koninkrijk van God niet beërven. 11Sommigen van u zijn dat wel geweest, maar u bent schoongewassen, maar u bent geheiligd, maar u bent gerechtvaardigd, in de Naam van de Heere Jezus en door de Geest van onze God.”

Titus 3:3 –“Want ook wij waren voorheen onverstandig, ongehoorzaam, dwalend, verslaafd aan allerlei begeerten en hartstochten, levend in slechtheid en afgunst, hatelijk en elkaar hatend.”

Ook mensen met dit soort achtergrond zitten er in de kerk.

Dus, nee, een volmaakte kerk is niet aan de orde! Maar wat kenmerkte de kerk in Filadelfia? Wie waren zij en wat deden zij om de goedkeuring van Jezus te krijgen?

Vanmorgen gaan wij antwoord krijgen op deze vraag. Openbaring 3:7-13

Filadelfia was de jongste van de zeven steden. Het werd ca. 150 v.Chr. opgericht door een zekere Koning Atallus II van Pergamon.

Deze Atallus kreeg met hulp van Rome, de gelegenheid om d.m.v. geweld zijn broer als koning op te volgen. Maar omdat hij aangaf zijn broer lief te hebben en het niet op deze manier deed, kreeg hij de bijnaam Philadelphus, wat betekent ‘hij die zijn broeder bemint’.

Filadelfia betekent dus broederliefde.

Filadelfia was gelegen op een actief vulkanisch gebied. Dit betekende dat er regelmatig aardbevingen waren. Voor het schrijven van deze brief, was de laatste grote aardbeving, waardoor zowel Sardis alsook Filadelfia geheel verwoest werden in 17 n.Chr.

De eerste schok legde de hele stad in een keer plat, maar daarna kreeg Filadelfia regelmatig heftige naschokken waardoor men de stad niet meer in konden gaan. Velen verbleven daarom dus buiten de stad.

Uit dankbaarheid aan Keizer Tiberius voor zijn financiële hulp voor de herbouwing van de stad veranderde zij voor een aantal jaren de naam van Filadelfia naar Neocaesarea. Vervolgens werd de naam weer veranderd. Deze keer kreeg het de naam Flavia, vernoemd naar de Flavische dynastie uit Rome.

Filadelfia had geen militaire betekenis. Het was voorname-lijk het centrum voor de Griekse cultuur en taal. Het doel van de oprichters van de stad was om het hele gebied te infiltreren met de Griekse cultuur en taal en dat is hun inderdaad gelukt.

Rond 19 n.Chr. werd er geen Lydisch meer gesproken, maar Grieks.

In Filadelfia was heidense afgodendienst de norm en daarnaast was er een Joodse synagoge. Beide zorgden voor veel tegenstand tegen de kerk van Jezus Christus. Maar ondanks dat bleef deze kerk aan Jezus getrouw.

Vers 7  “7En schrijf aan de engel van de gemeente in Filadelfia: Dit zegt de Heilige, de Waarachtige, Die de sleutel van David heeft, Die opent en niemand sluit, en Hij sluit en niemand opent:”

Ook deze brief heeft Jezus aan de boodschapper, oftewel aan de kerkleider van de kerk geschreven.

Wat hier opvalt is hoe Jezus Zichzelf in deze opening omschrijft. Deze keer grijpt Jezus niet terug naar de openbaring van Zichzelf in hoofdstuk 1. Deze keer omschrijft Jezus Zichzelf meer in lijn met het Oude Testament.

Jezus noemt Zichzelf de Heilige. Dit is een verwijzing naar God Zelf, Die absolute heiligheid bezit.

Heilig betekent ‘gescheiden’ of ‘afgezonderd’, het betekent ‘apart gehouden’. D.w.z. gescheiden of afgezonderd of apart gehouden van alles dat zondig is.

Alleen de God van de Bijbel is heilig. En omdat Hij heilig is, is Zijn karakter volmaakt. Er mankeert absoluut niets aan God.

Jezus, die God is zegt hier dus van Zichzelf dat Hij de Heilige is:

Markus 1:24 – “Ga weg! Wat hebben wij met U te maken, Jezus de Nazarener? Bent U gekomen om ons te gronde te richten? Ik weet Wie U bent, namelijk de Heilige van God.”

Johannes 6:69 – “Wij geloven vast en zeker dat U de heilige van God bent.” (Willibrord)

Omdat Jezus, het Hoofd van de Kerk heilig is, moet Zijn kerk ook heilig zijn.

1 Petrus 1:15-16 – 15Hij die u geroepen heeft, is heilig. Wees heilig zoals Hij, in heel uw gedrag; 16want er staat geschreven: Wees heilig, want Ik ben heilig.” (Willibrord)

Het feit dat Jezus niets op of aan te merken heeft over de kerk in Filadelfia zegt veel over hoe deze kerk de heiligheid van Jezus ziet.

Jezus noemt Zichzelf de Waarachtige. Dit betekent dat Hij de enige echte is. Het betekent ook dat Hij als enige 100% betrouwbaar is.

Te midden van al het valse was dit voor de mensen in Filadelfia belangrijk om zeker van te kunnen zijn.

Hoe belangrijk is het niet voor ons, anno 2016 om te weten dat er überhaupt een Waarachtige God is die onvoorwaardelijk van ons houdt, die wij kunnen vertrouwen.

Overal om ons heen horen wij de stemmen van de ‘haters’ die zeggen dat alle religies en alle godsdiensten uiteindelijk een en dezelfde god dienen. Maar dit is een leugen!

Jezus Christus is de Waarachtige en Hij is zeer zeker niet te vergelijken met Allah, of Boeddha, of Confucius, of wie dan ook.

Jezus is ook niet de bron van waarzeggerij, of van winti, of zwarte of witte magie, of wicca, of sjamanisme, of het paranormale, enz.

Nee, Jezus, de Waarachtige is God Almachtig en Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven en niemand krijgt toegang tot het Koninkrijk van God dan alleen door Hem en onder Zijn voorwaarden!

Jezus zegt van Zichzelf dat Hij de sleutel van David heeft, Die opent en niemand sluit, en Hij sluit en niemand opent.

In de Bijbel vertegenwoordigd een sleutel autoriteit. Wie de sleutel heeft, heeft de macht en de controle.

De sleutel van David komt voor het eerst in het O.T. voor in Jesaja 22 waarin God een zekere Eljakim, de Zoon van Koning Hizkia, Premier maakt en hem de sleutel van David geeft.

In deze rol, had Eljakim de controle over wie toegang kreeg tot de koning. En zo heeft Jezus, Die de sleutel van David heeft, als enige de controle over wie toegang krijgt tot het Koninkrijk van God.

In Openbaring 1:18 staat dat Jezus de sleutel heeft tot de dood en de hel. Hier staat dat Jezus de sleutel heeft tot redding, eeuwig leven en Gods zegen!

Ter bevestiging van Jezus’ almacht zegt Jezus ook nog eens dat wanneer Hij de deur tot Gods Koninkrijk en zegen opent, niemand het kan sluiten en wanneer Hij de deur tot Gods Koninkrijk sluit, niemand het kan open maken.

Op basis van wat er in vers 8 staat kan het ook zo zijn dat Jezus het hier heeft over een open- en gesloten deur tot dienstbaarheid. Hoe dan ook, waar dit uiteindelijk op neer komt is dat Jezus de soevereine controle over Zijn kerk en Gods Koninkrijk heeft.

Vers 8  “8Ik ken uw werken. Zie, Ik heb voor uw ogen een geopende deur gegeven en niemand kan die sluiten, want u hebt weinig kracht en toch hebt u Mijn Woord in acht genomen en Mijn Naam niet verloochend.”

Jezus heeft voor deze kerk een geopende deur gegeven die niemand kan sluiten.

Ten eerste betekent dit voor deze kerk en voor alle echte gelovigen door de eeuwen heen dat de deur tot hun heil, tot hun redding, tot Gods Koninkrijk door Jezus Zelf geopend is en dat niets en niemand die deur voor de echte christen kan sluiten.

Voor de echte christen, die door genade gered is, staat zijn/haar behoudenis vast. Niets of niemand kan mijn redding van mij afpakken!

Ten tweede betekent de geopende deur voor deze kerk en voor alle echte christenen een opportunity/gelegenheid om het Evangelie met mensen te kunnen delen.

Terwijl Paulus in de gevangenis in Rome zat schreef hij aan de kerk in Kolosse:

Kolossenzen 4:3 – “..bid dan ook voor ons, dat God deuren voor ons opent om het mysterie van Christus te verkondigen waarvoor ik gevangenzit.” (NBV)

Tegen de kerk in Korinthe schreef Paulus over zijn reisplannen dit:

1 Korinthe 16:8-9 – 8Ik zal echter tot Pinksteren in Efeze blijven, 9want daar is voor mij een grote en krachtige deur geopend, en er zijn veel tegenstanders.”

In beide gevallen gaat het om een gelegenheid om het Evangelie van Jezus Christus te mogen verkondigen.

En zo schrijft Jezus aan de kerk in Filadelfia: “Zie, Ik heb voor uw ogen een geopende deur gegeven en niemand kan die sluiten.”

De Heere Zelf opent de deur om het Evangelie te verkondigen! Hij doet dit niet omdat deze kerk volmaakt is, maar omdat zij Jezus in de belangrijkste zaken trouw is.

De Heilige, Waarachtige God kende hun werken. Jezus wist precies waarmee de kerk in Filadelfia zich bezighield en Hij kende hun motivatie; Hij kende hun beweegreden achter alles dat zij deden.

Jezus wist dat hun werken voortkwamen vanuit een houding, een hartsgesteldheid en een leven dat haar kracht alleen vond in Christus, hun geloof alleen vond in Zijn Woord en de reden voor hun bestaan vond in Zijn Naam.

En de conclusie hiervan is dat Jezus met deze gemeenschap van gelovigen zeer tevreden is.

Jezus zegt: “Zie, Ik heb voor uw ogen een geopende deur gegeven en niemand kan die sluiten, want u hebt weinig kracht.” Het woord ‘want’ is beter vertaald als ‘omdat’.

Dit is absoluut geen verwijt. Het is niet zo dat Jezus neerkijkt op deze kerk omdat zij zo weinig kracht heeft.

Het is ook niet zo dat ondanks dat zij zo weinig kracht heeft, zij op een of andere manier zich toch nog boven water weet te houden.

Nee, het weinig kracht hebben betekent dat zij klein in aantal waren waardoor zij geen hoge dunk van zichzelf hadden waardoor zij volkomen afhankelijk waren van de kracht van God Zelf.

Jezus zegt in 2 Korinthe 12:9: “Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht.”

Jezus zegt: “Zie, Ik heb voor uw ogen een geopende deur gegeven en niemand kan die sluiten, want u hebt weinig kracht en toch hebt u Mijn Woord in acht genomen.”

Deze kerk heeft koste wat kost, ondanks alle druk om water bij de wijn te doen, het Woord van God in acht genomen.

Het Grieks woord voor het in acht nemen betekent dat zij het Woord van God bewaard hebben in de oorspronkelijke staat.

M.a.w. zij hebben er geen eigen draai aan gegeven. Zij hebben het niet voor meerdere interpretaties opengesteld. Zij hebben niet zelf bepaald wat voor hun wel of niet van toepassing is.

Kortom, zij hebben het Woord van God, de Bijbel in haar totaliteit aanvaard en gehoorzaamd.

Johannes 14:15 – “Als u Mij liefhebt, neem dan Mijn geboden in acht.”

Johannes 14:23-24 – 23Als iemand Mij liefheeft, zal hij Mijn woord in acht nemen… 24Wie Mij niet liefheeft, neemt Mijn woorden niet in acht; en het woord dat u hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, Die Mij gezonden heeft.”

Waar dit dus op neer komt is dat de kerk in Filadelfia Jezus liefhadden. En vanuit deze liefdesrelatie met Jezus opende Jezus deuren voor hen.

Soms zeggen mensen over andere kerken dat deze kerken het Woord van God niet zo nauw nemen, maar dat zij wel echt van God houden en dat er zo veel liefde voor elkaar is. . .

Als ik Jezus mag geloven dan klopt zo’n bewering niet want het liefhebben van God en het in acht nemen van Zijn Woord zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

Jezus zegt: “Zie, Ik heb voor uw ogen een geopende deur gegeven en niemand kan die sluiten, want u hebt weinig kracht en toch hebt u Mijn Woord in acht genomen en Mijn Naam niet verloochend.”

De naam van Jezus spreekt van Zijn karakter, Zijn functie, zijn werk; eigenlijk omvat Zijn naam alles wie Hij is en alles dat Hij doet.

Je zou kunnen zeggen dat Zijn officiële naam, de Heere, Jezus Christus is.

Jezus betekent redding, dus degenen die de Naam van Jezus hooghouden en die Zijn redding aanvaarden, zullen voor eeuwig behouden zijn.

Christus betekent de gezalfde van God, dus degenen die de Naam van Christus hooghouden en aanvaarden beamen dat Hij daadwerkelijk de Messias is.

Heere betekent Meester, dus degenen die de Naam van de Heere hooghouden zijn Zijn eigendom en zij zullen zich aan Hem onderwerpen en zij zullen Hem en Zijn Woord gehoorzamen.

Ondanks alle tegenstand heeft de kerk in Filadelfia de Naam van de Heere, Jezus Christus niet verloochend.

Dus, voor deze kleine kerk, die weinig kracht heeft, die het Woord van God bewaard heeft, die de Naam van Jezus hooghoudt, heeft Jezus de deur geopend om het Evangelie met mensen te delen.

Ik geloof dat de Heere voor ons een dergelijke deur reeds geopend heeft. Mijn gebed is dat wij als kerk deze open deur steeds meer gaan herkennen en erdoor heen gaan om mensen te bereiken met het Evangelie.

De open deur tot Gods Koninkrijk staat vandaag nog steeds open, maar er zal een moment komen dat Jezus de deur zal sluiten.

Deze open deur staat voor eenieder open omdat Jezus Christus 2.000 jaar geleden aan het kruis gestorven is in onze plaats.

Aan het begin van deze studie zagen wij wat voor soort mensen in de kerk zitten, oftewel wat voor soort mensen wij zijn.

Dit houdt in dat ieder mens een zondaar is. Misschien ben je niet een van de slechte zondaren die ik vanmorgen genoemd heb, maar je bent een goede zondaar, een nette, brave zondaar.

Hiermee wil ik zeggen dat de Bijbel ieder mens als zondaar verklaart en dat de enige manier om toegang te krijgen tot de Heilige en Waarachtige God is door het offer van Jezus aan het kruis.

Hoe negatief dit ook klinkt, de Bijbel veroordeeld iedere zondaar tot de doodstraf! Dit is wat ik verdien!

Maar, Jezus heeft mijn straf op Zich genomen waardoor ik zelf niet hoef te boeten. Jezus is in mijn plaats veroordeeld en is in mijn plaats gestorven waardoor ik volledig vrijgesproken ben van al mijn zonden.

Dit is het Evangelie, dit is het goede nieuws en als ik met heel mijn hart geloof dat ik een zondaar ben, dat Jezus voor mijn zonden aan het kruis is gestorven, dat ik nu Zijn eigendom ben waardoor ik mijn leven aan Hem geef, dan ben ik gered van Gods toorn en dan mag ik deelnemen aan het Heilig Avondmaal.